واکنش اردوغان به حمله به آرامکو: چه کسی جنگ یمن را کلید زد؟-راهبرد معاصر

واکنش اردوغان به حمله به آرامکو: چه کسی جنگ یمن را کلید زد؟

رجب طیب اردوغان در پاسخ به پرسشی در رابطه با حمله به پالایشگاه های سعودی اظهار داشت که بایستی در این باره تامل کرد که چه کسی بود که شعله آتش جنگ یمن را برافروخت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 17
کد خبر: ۲۲۵۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ واکنش ها به حمله به آرامکو همچنان در صدر رسانه های بین المللی قرار دارد. رجب طیب اردوغان که به همراه همتایان ایرانی و روسش در آنکارا به سر می برد در پایان نشست سه جانبه و در پاسخ به پرسشی در این باره از جامعه جهانی خواست تا یادآور شوند که چه کسی نخست عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد.

 

وی گفت: یمن باید در اسرع وقت بازسازی خود را آغاز کند، این کشور قادر به ایستادن روی پاهای خود نیست. کشورهای توسعه یافته در قبال یمن، سوریه و فاجعه موجود در فلسطین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ اما متاسفانه در حال حاضر مسلمانان با مسلمانان می‌جنگند. باید به یاد بیاوریم چه کسی ابتدا یمن را بمباران کرد (در آن صورت) خواهیم دید که فاجعه از کجا شروع شده است.

 

اردوغان گفت: اوضاع فلسطین نیز فلاکت بار است. باید بر این موضوع نیز متمرکز شویم. اما متاسفانه امروزه مسلمان با مسلمان درگیر شده است.

 

وی گفت: آقای پوتین کمی پیش هشدار پروردگار را به ما گوشزد کرد. انسان‌ها با یکدیگر برادرند. اما اقتضای برادری این نیست. باید دید چه کسانی نخستین بمب‌ها را در یمن انداختند؟

 

اردوغان گفت: بر این باورم که اگر پاسخ این سوال مشخص شود، ممکن است به این نتیجه برسیم که نقطه کنونی نتیجه اقدامات تحریک آمیز است.

 

پیش از این جنبش انصارالله یمن مسؤولیت حمله پهپادی به دو تاسیسات نفتی وابسته به آرامکو در دو استان بقیق و "هجرة خریص" در شرق عربستان را برعهده گرفت.

 

استان بقیق در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر الدمام در شرق عربستان واقع شده و یکی از شهرهای مهم در این منطقه است، زیرا پایگاه اصلی شرکت آرامکو در آن قرار داشته و یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفتی جهان را در بر دارد.

 

از ۲۶ مارس ۲۰۱۵، عربستان یک ائتلاف نظامی را به بهانه حمایت از نیروهای دولت مستعفی یمن در مقابله با انصارالله رهبری می‌کند و تاکنون در اثر عملیات نظامی این ائتلاف صدها یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده